Behavior Change Academy is onderdeel van de Behavior Change Group

Email: secretariaat@gedragsveranderaar.nl
Tel: +31 (0)  24 202 2452
Adres: Tweede Walstraat 2, 6511 LV Nijmegen

Persoonlijke begeleiding

Zet onze gedragsexperts in om je te helpen met inhoudelijke vragen en bij het formuleren en behalen van ontwikkeldoelen.

Behavior Change Tool

De Behavior Change Tool helpt mensen en organisaties met het doorlopen van de eerste stappen van een gedragsveranderingstraject.

Alumni event 2022 Behavior Change Academy

Behavior Change Alumni

Word onderdeel van ons alumni-netwerk en blijf op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering.

Blogs

Ontdek blogs over effectieve interventies, praktische tips en wetenschappelijke inzichten.

Webinars

Maak kennis met de wereld van gedragsverandering en ontdek onze live webinars.

Spreekuur

Ontvang een uur gratis advies van onze gedragsexpert over jouw verandervraagstukken.

Alumni aan het woord

Lees meer over de persoonlijke ervaringen en professionele successen van onze alumni.

Hoe Desiree de agrarische sector transformeert met gedragskennis

De ervaring van Desirée van Steenveldt met de opleiding Gedragsverandering in Marketing en Communicatie

In februari 2023 volgde Desiree de opleiding Gedragsverandering in Marketing en Communicatie, en sindsdien past ze de opgedane kennis actief toe in haar werk. Desiree werkt onder de naam Peppercom als zelfstandig marketing- en communicatiespecialist. Ze heeft daarvoor jarenlange ervaring in loondienst en richt zich voornamelijk op de agrarische sector voor zowel commerciële als niet-commerciële opdrachtgevers. Haar klantenkring bestaat onder andere uit bedrijven zoals Forfamers, een voerleverancier, Nedap, een technologisch bedrijf dat wereldwijd oplossingen biedt voor de melkveehouderij, en Wageningen Universiteit. Ondanks dat deze organisaties binnen dezelfde sector opereren, waardeert Desiree de uiteenlopende perspectieven waarmee ze te maken krijgt. Dit stelt haar in staat om vanuit verschillende invalshoeken waarde toe te voegen aan hun marketingstrategieën.

Waarom heb je voor onze opleiding gekozen?
Via social media kwam deze opleiding onder mijn aandacht. Wat me aansprak toen ik jullie site bezocht, was de wetenschappelijke benadering. Ik wilde niet zomaar marketingtrucjes leren om mensen te verleiden om meer te kopen. Mijn doel is om mijn kennis in te zetten om een zinvolle bijdrage te leveren aan een duurzame, innovatieve landbouw. Bij Wageningen Universiteit ben ik bijvoorbeeld betrokken bij een innovatieprogramma, waar ik draagvlak probeer te creëren voor milieuvriendelijkere innovaties en doelgroepen in beweging te krijgen deze ook te gebruiken. Gedragsverandering dus! Dankzij de wetenschappelijke onderbouwing in de opleiding, heb ik nu meer vertrouwen dat mijn aanpak ook echt werkt.

Wat hoopte je te bereiken met deze opleiding?
Ik was op zoek naar handvatten: hoe pak je gedragsverandering aan? Wat me aansprak, was de praktische toepasbaarheid van de opleiding. En dat bleek ook echt zo te zijn. De opleiding is heel systematisch opgezet, met concrete stappen die je kunt volgen. Wat ik eruit hoopte te halen, was een methode om gedragsverandering op de juiste manier aan te pakken. En dat heb ik ook gevonden! De opleiding bood hele duidelijke stappen: van analyse, naar het uitzetten van acties en tijdlijnen, tot het maken van een storyboard om de juiste gedragstechnieken te koppelen.

Wat sprong er voor jou uit?
Het werkboek was een hele prettige tool. Je werkt aan je eigen casus en gaat er stap voor stap doorheen. Met behulp van de ACDR-analyse krijg je een uitgebreide set vragen die je direct kunt gebruiken om mogelijke invloedsfactoren van gedrag te achterhalen en te scoren. Dat vond ik heel praktisch.

Welke concrete resultaten of verbeteringen heb je geboekt na afloop van de opleiding?
Ik heb de opgedane kennis specifiek toegepast in een opdracht voor Wageningen, binnen het innovatieprogramma ‘Bemest op z’n Best’. Binnen de communicatiewerkgroep heb ik teruggekoppeld wat ik tijdens de opleiding heb geleerd over het stapsgewijs identificeren van kernfactoren en de juiste gedragstechnieken. De uitkomsten van mijn casus tijdens de opleiding werden met enthousiasme ontvangen. Dit leidde zelfs tot de oprichting van een nieuwe werkgroep: ‘Verandering in Praktijk’. We hebben met een aantal specialisten binnen het programma de doelgroep in kaart gebracht, factoren gescoord en dit uitgewerkt in een rapport voor drie verschillende doelgroepen. Vervolgens hebben we deze kernfactoren vertaald naar een marketing- en communicatieplan. Dit vond ik een echt succes, mede dankzij de opleiding!

Wat zou je adviseren aan anderen die de opleiding overwegen?
Als gedragsverandering een belangrijk onderdeel is van je marketingcampagne, dan is deze opleiding zeker de moeite waard. Het biedt je de mogelijkheid om in korte tijd te begrijpen hoe gedrag bij mensen werkt. Bovendien zijn de docenten zeer ervaren en kundig in hun vak, met concrete voorbeelden die echt laten zien dat het werkt. Dit heeft mij overtuigd van het nut van deze aanpak. Als je impact wilt maken met je marketing- en communicatie en je vindt het interessant om je te verdiepen in gedragsverandering, dan zou ik het zeker aanbevelen.

Hoe zou je de opleiding in drie woorden omschrijven?
Inspirerend, praktisch en doelgericht. Je werkt heel systematisch toe naar het bereiken van je doel.

Opleidingsoverzicht

Verbreed je kennis met onze gespecialiseerde opleidingen in gedragsverandering. Bekijk het complete aanbod en vind de opleiding die bij jou past.

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij meer dan 10.000 mensen die onze nieuwsbrief al ontvangen en blijf op de hoogte van onze blogs, ontwikkelingen in gedragsverandering en nieuwe opleidingen.

Wil jij ook op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Maandelijks inspireren we je met effectief bewezen interventies, case studies over succesvolle projecten, praktische tips voor het werkveld en (nieuwe) wetenschappelijke kennis.

Je kunt je op elk moment weer afmelden. Wij gaan zorgvuldig met je e-mailadres om. Bekijk ook onze privacyverklaring.