Behavior Change Academy is onderdeel van de Behavior Change Group

Email: secretariaat@gedragsveranderaar.nl
Tel: +31 (0)  24 202 2452
Adres: Tweede Walstraat 2, 6511 LV Nijmegen

Persoonlijke begeleiding

Zet onze gedragsexperts in om je te helpen met inhoudelijke vragen en bij het formuleren en behalen van ontwikkeldoelen.

Tools

Ontdek onze tools voor gedragsverandering. Deze hulpmiddelen ondersteunen je organisatie bij het realiseren van veranderingen.

Alumni event 2022 Behavior Change Academy

Behavior Change Alumni

Word onderdeel van ons alumni-netwerk en blijf op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering.

Blogs

Ontdek blogs over effectieve interventies, praktische tips en wetenschappelijke inzichten.

Webinars

Maak kennis met de wereld van gedragsverandering en ontdek onze live webinars.

Spreekuur

Ontvang een uur gratis advies van onze gedragsexpert over jouw verandervraagstukken.

Alumni aan het woord

Lees meer over de persoonlijke ervaringen en professionele successen van onze alumni.

Gedragsverandering in communicatie & marketing

Ontwikkel marketing- en communicatie-uitingen aan de hand van een gedragsstrategie

Van het stimuleren van duurzame keuzes tot het ontmoedigen van ongewenst gedrag – effectieve campagnes draaien om gedragsverandering. Het geheim? De wetenschap achter menselijk gedrag.

Door te begrijpen waarom mensen doen wat ze doen, creëer je communicatie die écht impact heeft. Met een gedragsstrategie maak je je communicatie effectiever en meetbaar succesvoller. Geen losse slogans, maar doelgerichte communicatie die aansluit bij wat mensen beweegt.

Je kunt je nu inschrijven voor de 5e lichting van de opleiding Gedragsverandering in Communicatie & Marketing

In deze inspirerende driedaagse opleiding duik je in de fascinerende wereld van gedragsverandering en ontdek je hoe je communicatiemiddelen creëert die écht effect hebben.

Na deze opleiding:

  • heb je dieper inzicht in menselijk gedrag;
  • kun je jouw communicatie-uitdaging vertalen naar een duidelijk gedragsdoel;
  • weet je de 4 belangrijkste analyse perspectieven die in iedere goed onderbouwde gedragsstrategie terugkomen;
  • heb je een helder stappenplan om gedragsinzichten te integreren in jouw marketing- of communicatieplan;
  • heb je een concrete methode geleerd om echt effectieve campagnes en communicatie te ontwikkelen.

Programma

De opleiding bestaat uit drie modules verdeeld over drie dagen. Bij elke module duik je samen met de docenten in de theorie en oefen je direct met het toepassen ervan op je eigen casus, zodat je leert door te doen. Het eindresultaat is een gedegen gedragsstrategie: de basis voor effectieve communicatie en marketing.

In de eerste module ontdek je hoe kennis van gedragsverandering en menselijk gedrag jouw werk beter kan maken.

  • Wat zijn veel voorkomende valkuilen bij gedragsverandering?
  • Hoe kijk je met een gedragsbril/gedragsperspectief naar jouw communicatie en marketingstrategie?
  • Wat voor soort gedragsbepalers kunnen van invloed zijn op jouw doelgroep?
  • Met welke methodiek kun je analyseren welke gedragsbepalers een rol spelen in jouw vraagstuk?
  • Hoe voer je een Quick-Scan© uit op je communicatievraagstuk


Thuisopdracht:
je doelgedrag concretiseren, je gedragsvraagstuk Quick-Scannen© en voorbeelden opsturen om op dag 2 samen te analyseren.

In dit onderdeel duik je in de kern van menselijk gedrag en de belangrijkste gedragstheorieën die iedereen zou moeten kennen.

  • Waarom doen we wat we doen?
  • Welke onbewuste processen beïnvloeden ons gedrag?
  • Welke basisbehoeften hebben we?
  • Wat motiveert ons?
  • Hoe beïnvloeden anderen en onze omgeving ons?
  • Welke weerstanden zijn er en hoe ontstaan ze?


Thuisopdracht:
bepalen welke gedragsbepalers een rol spelen in jouw casus op basis van een duidelijke stappenplan in je werkboek

In dit laatste deel ontdek je hoe je verandertechnieken effectief inzet in jouw campagnes en communicatie. Je leert over klassieke en moderne beïnvloedingstechnieken, inclusief hun mogelijkheden en valkuilen. Je ontwikkelt jouw eigen storyboard met een heldere veranderstrategie en pitcht deze aan je medestudenten. We sluiten de opleiding feestelijk af met een gezamenlijke borrel.

  • Wat is de essentie achter de belangrijke beïnvloedende tactieken?
  • Welke technieken kun je gebruiken om gedrag te beïnvloeden?
  • Hoe verminder je weerstand of stimuleer je motivatie?
  • Hoe ontwerp je onderbouwd een marketing- of communicatie-uiting?

Voor wie?

Deze opleiding is voor professionals die zich bezighouden met:

  • communicatie & strategie
  • marketing
  • campagnes
  • reclame
  • copywriting
  • UX design / customer journeys

Data en locaties

Data en locaties: n.t.b.

  • Woensdag 14 mei 2025
  • Woensdag 28 mei 2025
  • Woensdag 18 juni 2025

 

Van der Valk Veenendaal
Bastion 73, 3905 NJ Veenendaal

Locaties zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

15 februari 2023Van der Valk Veenendaal
8 maart 2023Van der Valk Nijmegen-Lent
29 maart 2023Van der Valk Nijmegen-Lent

* Data en locaties zijn onder voorbehoud van wijzigingen

Investering

De kosten van de opleiding bedragen €2.495 (vrijgesteld van BTW). Deze kosten
zijn inclusief catering.

Voor de startdatum

Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail met de contactgegevens van je opleidingscoördinator. Heb je nog vragen? Dan kan je altijd bij hem of haar terecht. Twee weken voor de start ontvang je een mail met alle praktische informatie en een kleine opdracht: bedenk een (communicatie)uitdaging waarmee je aan de slag wil tijdens de opleiding.

Tijdens de opleiding

Bij aankomst word je ontvangen met koffie, thee en vers fruit. Je boeken zijn ingepakt en de docenten staan klaar om je te verwelkomen en mee te nemen in het programma. In de middag geniet je van een goed verzorgde lunch. Alles is geregeld, zodat jij je volledig kunt focussen.

Je kunt je nu inschrijven voor de 5e lichting van de opleiding Gedragsverandering in communicatie & marketing

Veelgestelde vragen

Wat is het opleidingsniveau van de opleidingen van Behavior Change Academy?

Voor bijna al onze opleidingen wordt minimaal een hbo-diploma vereist. Alleen voor onze Tweedaagse cursus gedragsverandering wordt deze harde eis niet gesteld. Hierbij vragen we minimaal een opleidingsniveau van MBO-4.

Hoeveel tijd ben ik kwijt aan zelfstudie?

Na iedere lesdag ga je aan de slag met je eigen casus en het lezen van literatuur. We rekenen 10 tot 12 uur per lesdag die je zal besteden aan zelfstudie.

Moet ik een casus hebben vanuit mijn werkpraktijk als ik aan de opleiding begin?

Nee, dat hoeft niet. We raden het wel aan om het te doen, omdat je dan vanaf de eerste lesdag de kennis die je opdoet direct kunt toepassen in de werkpraktijk. 

Wat moet ik doen als ik afwezig ben op een lesdag?

We nemen de lesdagen altijd op, dus je kunt de lesdag op je gemak terugkijken. Er zijn enkele lesdagen die je moeilijker kunt missen, omdat er op die dagen iets meer interactie is. Overleg met de opleidingscoördinator welke dagen je eventueel zou missen.

Wat is de start- en eindtijd van de lesdagen?

De lesdagen starten om 10:00 uur en eindigen om 16:30 uur. Daarna is er een optionele borrel waar je eigenlijk wel bij wil zijn 😉

Wat krijg ik als ik de opleiding heb afgerond?

Je krijgt na afronding een certificaat. Hoewel dit iets anders is als een diploma, is het wel in veel gevallen een bewijs dat je genoeg basiskennis hebt om bijvoorbeeld te solliciteren op een vacature als gedragsveranderaar.

Is het mogelijk om de factuur in termijnen te betalen?

Ja, het is mogelijk om de factuur in 2 termijnen te betalen. 

Docenten- en opleidingsteam

Hoofddocenten

Marenne

drs. Marenne Vlieg

Marenne straalt enthousiasme uit wanneer ze anderen leert werken met gedragsinzichten. Als docent en mentor begeleidt ze professionals bij verandertrajecten, zowel binnen organisaties als richting externe doelgroepen. Met haar brede ervaring in de non-profit én profitsector heeft ze een scherp oog voor wat mensen écht in beweging brengt. Haar specialisatie? Communicatie- en marketingstrategieën met een solide wetenschappelijke basis.

Behavior Change Academy

drs. Bob van Dam

Bob is een ervaren gedragsstrateeg met een scherp oog voor effectieve communicatie- en campagnestrategieën. Als inspirerende docent en spreker helpt hij organisaties om grip te krijgen op de praktijk van gedragsverandering. Met zijn achtergrond bij communicatiebureaus brengt Bob een unieke mix van creativiteit en realisme. Hij weet precies hoe je gedragsinzichten op een praktische en haalbare manier toepast.

Opleidingscoördinator

Luka

Luka Jansen

Opleidingscoördinator bij de Behavior Change Academy.

Luuk Lohstroh

drs. Luuk Lohstroh

Opleidingscoördinator bij de Behavior Change Academy.

Brochure aanvragen

Vraag hieronder de brochure aan voor de opleiding Gedragsverandering in Communicatie & Marketing

Inhoud opleiding

In deze inspirerende driedaagse opleiding duik je in de fascinerende wereld van gedragsverandering en ontdek je hoe je communicatiemiddelen creëert die écht effect hebben.

Na deze opleiding:

  • heb je dieper inzicht in menselijk gedrag;
  • kun je jouw communicatie-uitdaging vertalen naar een duidelijk gedragsdoel;
  • weet je de 4 belangrijkste analyse perspectieven die in iedere goed onderbouwde gedragsstrategie terugkomen;
  • heb je een helder stappenplan om gedragsinzichten te integreren in jouw marketing- of communicatieplan;
  • heb je een concrete methode geleerd om echt effectieve campagnes en communicatie te ontwikkelen.

Programma

De opleiding bestaat uit drie modules verdeeld over drie dagen. Bij elke module duik je samen met de docenten in de theorie en oefen je direct met het toepassen ervan op je eigen casus, zodat je leert door te doen. Het eindresultaat is een gedegen gedragsstrategie: de basis voor effectieve communicatie en marketing.

In de eerste module ontdek je hoe kennis van gedragsverandering en menselijk gedrag jouw werk beter kan maken.

  • Wat zijn veel voorkomende valkuilen bij gedragsverandering?
  • Hoe kijk je met een gedragsbril/gedragsperspectief naar jouw communicatie en marketingstrategie?
  • Wat voor soort gedragsbepalers kunnen van invloed zijn op jouw doelgroep?
  • Met welke methodiek kun je analyseren welke gedragsbepalers een rol spelen in jouw vraagstuk?
  • Hoe voer je een Quick-Scan© uit op je communicatievraagstuk


Thuisopdracht:
je doelgedrag concretiseren, je gedragsvraagstuk Quick-Scannen© en voorbeelden opsturen om op dag 2 samen te analyseren.

In dit onderdeel duik je in de kern van menselijk gedrag en de belangrijkste gedragstheorieën die iedereen zou moeten kennen.

  • Waarom doen we wat we doen?
  • Welke onbewuste processen beïnvloeden ons gedrag?
  • Welke basisbehoeften hebben we?
  • Wat motiveert ons?
  • Hoe beïnvloeden anderen en onze omgeving ons?
  • Welke weerstanden zijn er en hoe ontstaan ze?


Thuisopdracht:
bepalen welke gedragsbepalers een rol spelen in jouw casus op basis van een duidelijke stappenplan in je werkboek

In dit laatste deel ontdek je hoe je verandertechnieken effectief inzet in jouw campagnes en communicatie. Je leert over klassieke en moderne beïnvloedingstechnieken, inclusief hun mogelijkheden en valkuilen. Je ontwikkelt jouw eigen storyboard met een heldere veranderstrategie en pitcht deze aan je medestudenten. We sluiten de opleiding feestelijk af met een gezamenlijke borrel.

  • Wat is de essentie achter de belangrijke beïnvloedende tactieken?
  • Welke technieken kun je gebruiken om gedrag te beïnvloeden?
  • Hoe verminder je weerstand of stimuleer je motivatie?
  • Hoe ontwerp je onderbouwd een marketing- of communicatie-uiting?
Praktische informatie

Voor wie?

Deze opleiding is voor professionals die zich bezighouden met:

  • communicatie & strategie
  • marketing
  • campagnes
  • reclame
  • copywriting
  • UX design / customer journeys

Data en locaties

Data en locaties: n.t.b.

  • Woensdag 14 mei 2025
  • Woensdag 28 mei 2025
  • Woensdag 18 juni 2025

 

Van der Valk Veenendaal
Bastion 73, 3905 NJ Veenendaal

Locaties zijn onder voorbehoud van wijzigingen.

15 februari 2023Van der Valk Veenendaal
8 maart 2023Van der Valk Nijmegen-Lent
29 maart 2023Van der Valk Nijmegen-Lent

* Data en locaties zijn onder voorbehoud van wijzigingen

Investering

De kosten van de opleiding bedragen €2.495 (vrijgesteld van BTW). Deze kosten
zijn inclusief catering.

Voor de startdatum

Na inschrijving ontvang je een bevestigingsmail met de contactgegevens van je opleidingscoördinator. Heb je nog vragen? Dan kan je altijd bij hem of haar terecht. Twee weken voor de start ontvang je een mail met alle praktische informatie en een kleine opdracht: bedenk een (communicatie)uitdaging waarmee je aan de slag wil tijdens de opleiding.

Tijdens de opleiding

Bij aankomst word je ontvangen met koffie, thee en vers fruit. Je boeken zijn ingepakt en de docenten staan klaar om je te verwelkomen en mee te nemen in het programma. In de middag geniet je van een goed verzorgde lunch. Alles is geregeld, zodat jij je volledig kunt focussen.

Je kunt je nu inschrijven voor de 5e lichting van de opleiding Gedragsverandering in communicatie & marketing

Veelgestelde vragen

Wat is het opleidingsniveau van de opleidingen van Behavior Change Academy?

Voor bijna al onze opleidingen wordt minimaal een hbo-diploma vereist. Alleen voor onze Tweedaagse cursus gedragsverandering wordt deze harde eis niet gesteld. Hierbij vragen we minimaal een opleidingsniveau van MBO-4.

Hoeveel tijd ben ik kwijt aan zelfstudie?

Na iedere lesdag ga je aan de slag met je eigen casus en het lezen van literatuur. We rekenen 10 tot 12 uur per lesdag die je zal besteden aan zelfstudie.

Moet ik een casus hebben vanuit mijn werkpraktijk als ik aan de opleiding begin?

Nee, dat hoeft niet. We raden het wel aan om het te doen, omdat je dan vanaf de eerste lesdag de kennis die je opdoet direct kunt toepassen in de werkpraktijk. 

Wat moet ik doen als ik afwezig ben op een lesdag?

We nemen de lesdagen altijd op, dus je kunt de lesdag op je gemak terugkijken. Er zijn enkele lesdagen die je moeilijker kunt missen, omdat er op die dagen iets meer interactie is. Overleg met de opleidingscoördinator welke dagen je eventueel zou missen.

Wat is de start- en eindtijd van de lesdagen?

De lesdagen starten om 10:00 uur en eindigen om 16:30 uur. Daarna is er een optionele borrel waar je eigenlijk wel bij wil zijn 😉

Wat krijg ik als ik de opleiding heb afgerond?

Je krijgt na afronding een certificaat. Hoewel dit iets anders is als een diploma, is het wel in veel gevallen een bewijs dat je genoeg basiskennis hebt om bijvoorbeeld te solliciteren op een vacature als gedragsveranderaar.

Is het mogelijk om de factuur in termijnen te betalen?

Ja, het is mogelijk om de factuur in 2 termijnen te betalen. 

Docenten

Docenten- en opleidingsteam

Hoofddocenten

Marenne

drs. Marenne Vlieg

Marenne straalt enthousiasme uit wanneer ze anderen leert werken met gedragsinzichten. Als docent en mentor begeleidt ze professionals bij verandertrajecten, zowel binnen organisaties als richting externe doelgroepen. Met haar brede ervaring in de non-profit én profitsector heeft ze een scherp oog voor wat mensen écht in beweging brengt. Haar specialisatie? Communicatie- en marketingstrategieën met een solide wetenschappelijke basis.

Behavior Change Academy

drs. Bob van Dam

Bob is een ervaren gedragsstrateeg met een scherp oog voor effectieve communicatie- en campagnestrategieën. Als inspirerende docent en spreker helpt hij organisaties om grip te krijgen op de praktijk van gedragsverandering. Met zijn achtergrond bij communicatiebureaus brengt Bob een unieke mix van creativiteit en realisme. Hij weet precies hoe je gedragsinzichten op een praktische en haalbare manier toepast.

Opleidingscoördinator

Luka

Luka Jansen

Opleidingscoördinator bij de Behavior Change Academy.

Luuk Lohstroh

drs. Luuk Lohstroh

Opleidingscoördinator bij de Behavior Change Academy.

Brochure

Brochure aanvragen

Vraag hieronder de brochure aan voor de opleiding Gedragsverandering in Communicatie & Marketing

Deelnemers van onze opleidingen werken onder andere bij:

Brochure downloaden

Ben je benieuwd hoe je kennis over gedragsverandering kunt inzetten in jouw werkzaamheden?

In onze driedaagse cursus leren we je hoe je inzicht krijgt in de drijfveren van je doelgroep en hoe je op basis van deze inzichten gedrag effectief verandert.

Docent Bob van Dam over de opleiding

Grip op Gezondheidsgedrag

Grip op gezondheidsgedrag

20180922-Gedragsverandering-Nijmegen-42-162-1-2-1.jpg

Postacademische opleiding tot Gedragsveranderaar

over2.jpg

Incompany opleidingen