Experience
Bekijk het complete aanbod en vind de opleiding die bij jou past.
Behavior Change Academy is onderdeel van de Behavior Change Group
Email: secretariaat@gedragsveranderaar.nl
Tel: +31 (0) 24 202 2452
Adres: Tweede Walstraat 2, 6511 LV Nijmegen
Persoonlijke begeleiding
Zet onze gedragsexperts in om je te helpen met inhoudelijke vragen en bij het formuleren en behalen van ontwikkeldoelen.
Tools
Ontdek onze tools voor gedragsverandering. Deze hulpmiddelen ondersteunen je organisatie bij het realiseren van veranderingen.
Behavior Change Alumni
Word onderdeel van ons alumni-netwerk en blijf op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering.
Blogs
Ontdek blogs over effectieve interventies, praktische tips en wetenschappelijke inzichten.
Webinars
Maak kennis met de wereld van gedragsverandering en ontdek onze live webinars.
Spreekuur
Ontvang een uur gratis advies van onze gedragsexpert over jouw verandervraagstukken.
Alumni aan het woord
Lees meer over de persoonlijke ervaringen en professionele successen van onze alumni.
Elk jaar worden straten overspoeld met afgedankte kerstbomen, ondanks gemeentelijke inzamelinitiatieven. Deze casestudie beschrijft een gedragsveranderingscampagne die gericht was op het verhogen van de deelname aan kerstboominzamelingen door psychologische obstakels te overwinnen, zoals weerstand tegen de gemeentelijke communicatie en twijfel over de effectiviteit van de inzameling. Door strategische interventies zoals sympathiewinning en verhoging van zelfeffectiviteit, bereikten we een recordaantal ingezamelde bomen en een schoner stadsbeeld.
In de eerste twee weken van januari worden veel kerstbomen als afval op de stoep gelegd, dat zorgt voor overlast voor bewoners. En dat terwijl er genoeg mogelijkheden zijn om ze op de juiste manier in te leveren. Een van deze mogelijkheden is de jaarlijkse kerstboominzameling, georganiseerd door de gemeente en inzameldienst ROVA. Tijdens dit onderzoek heeft Tessa gekeken hoe ze ervoor kan zorgen dat bewoners hun kerstboom naar de jaarlijkse kerstboominzameling brengen.
Tijdens de analyse kwamen verschillende factoren naar voren die een rol spelen bij dit probleem. Zo voelden bewoners weerstand tegen de gemeente als boodschapper en hebben ze het gevoel dat het veel moeite kost om de kerstboom weg te brengen naar het inzamelpunt. Tessa bedacht hiervoor een mooie oplossing die er niet alleen voor zorgde dat er een recordaantal kerstbomen werd ingezameld, het zorgde ook voor een verhoogde saamhorigheid tussen inwoners. Lees alles over de oplossing die Tessa bedacht voor de opdrachtgever.
"Door de nieuwe aanpak en nieuwe inzichten, kreeg iedereen positieve energie om het project succesvol te maken."
- Tessa van Kolfschoten, Gemeente Amersfoort
In de eerste twee weken van januari worden er altijd veel kerstbomen op straat gedumpt, terwijl er veel mogelijkheden zijn om je kerstboom op de juiste manier in te leveren. Een van die mogelijkheden is de kerstboominzameling, die de gemeente ieder jaar organiseert samen met de gemeentelijke inzameldienst ROVA. Dat zag ik als meest kansrijke doelgedrag en dus werkte ik toe naar: Inwoners brengen op 9 januari hun kerstboom naar een van de inzamelpunten in hun wijk.
Met de interventie speelden we in op het wegnemen van de weerstanden. We lichten een paar technieken uit:
Verlagen van reactance
Verlagen sceptisme door fluency/makkelijk maken
Verlagen van inertia door verleidingstechnieken
Door de hekken met banners een dag eerder op de inzamelplekken neer te zetten, maakten we het makkelijker voor de mensen om hun boom op een zelfgekozen tijd neer te leggen.
Verhogen van de self-efficacy door self-persuasion
Mensen schrijven zelf tips op hoe je de kerstboom handig bij een inzamelpunt krijgt. Op deze manier overtuigen ze zichzelf van het idee, wat je vertrouwen in eigen kunnen verhoogt.
Aanzetten van de positieve sociale norm
Inwoners maken aan hun buren bekend dat ze hun kerstboom naar de kerstboominzameling brengen door de poster voor het raam te hangen. Zodra meer mensen dat doen, creëer je de norm dat mensen de intentie hebben om hun kerstboom naar de inzamelplek brengen. We waren ook extra alert op het opruimen van kerstbomen op straat voor die tijd, om de negatieve sociale norm te voorkomen.
We hebben begin 2021 minder meldingen gehad van kerstbomen die op straat waren gedumpt. Tevens zagen we zelf dat er minder bomen op straat lagen. Daarnaast hebben we een recordaantal kerstbomen opgehaald op de inzameldag. Ook het vermelden waard: door de nieuwe aanpak en nieuwe inzichten, kreeg iedereen positieve energie om het project succesvol te maken.
Tijdens mijn opleiding communicatiewetenschap vond ik psychologie en sociologie de leukste vakken. Maar in mijn werk had ik daar weinig mee gedaan. Totdat ik een presentatie bijwoonde over gedrag en het onbewuste handelen van de mens en ik weer gegrepen werd door het onderwerp.
Eerst heb ik de tweedaagse cursus van de Behavior Change Academy gedaan en dat maakte me zo enthousiast dat ik de postacademische opleiding ben gaan doen. Ik zag zoveel mogelijkheden om de kennis te gebruiken in mijn werk in de communicatie.
Onze 9-daagse Postacademische opleiding, geleid door topexperts, biedt essentiële inzichten en technieken voor het realiseren van gedragsverandering.