IJzersterke campagne!
Wij zagen deze campagne van Wefilm en VluchtelingenWerk Nederland voorbij komen. Voor ons een mooi voorbeeld hoe je om kunt gaan met weerstand. Waarom?
Er wordt ruimte gemaakt voor weerstand
Mensen maken zich om verschillende redenen zorgen over de opvang van vluchtelingen. Zijn er wel genoeg woningen beschikbaar, en kan ik zelf straks nog een huis krijgen? Leren vluchtelingen de Nederlandse taal en cultuur wel? Blijft er nog genoeg ruimte over in Nederland?
Het is verleidelijk om deze weerstand te negeren, of met feitelijke informatie (zoals cijfers) te proberen de ander te overtuigen. Je kunt bijvoorbeeld communiceren dat maar een zeer klein percentage van sociale huurwoningen naar vluchtelingen gaat. Maar de wetenschap leert ons dat dit niet effectief is.
Waarom? Dan ga je voorbij aan de twijfel en emoties: je ziet eigenlijk de ander niet echt.
Deze twijfel mag er zijn en het is belangrijk hier ruimte aan te geven, ongeacht of de twijfel feitelijk juist of onjuist is. Deze gedragstechniek noemen we weerstand erkennen.
Focus op empathie en keuze voor zelfovertuiging
Mensen zijn van nature nieuwsgierig naar de ander. Daarnaast zijn we empathisch. We willen allemaal een gelukkig, veilig leven zonder angst en geweld. Er is veel meer begrip voor het lijden van de ander dan we denken, of hoe de media het soms laat zien.
Door de vraag “Waarom zouden we vluchtelingen wel opvangen”, komen deze gedeelde menselijke waarden mooi naar voren. Daarnaast is ‘zelf argumenten bedenken’ veel overtuigender dan wanneer iemand anders een rijtje argumenten opsomt. Het is immers moeilijk om weerstand te hebben tegen argumenten die je zelf hebt bedacht. Deze gedragstechniek noemen we zelfovertuiging.
Wil jij leren hoe je weerstand wegneemt en mensen raakt?
Om gedrag te veranderen, is het cruciaal te weten hoe je mensen kunt raken en hun weerstand kunt wegnemen. Daarom organiseren we binnenkort de masterclass ‘Weerstand bij Gedragsverandering‘ en de Summer School ‘De Kunst van het Raken’, waarin we deze vaardigheden zullen trainen.
Het leuke is dat we voor de summerschool samenwerken met de makers van deze prachtige video. Grijp deze unieke kans om te leren van het veelbekroond creatief bureau Wefilm Creative Agency en onze beste gedragswetenschappers.