Behavior Change Academy is onderdeel van de Behavior Change Group

Email: secretariaat@gedragsveranderaar.nl
Tel: +31 (0)  24 202 2452
Adres: Tweede Walstraat 2, 6511 LV Nijmegen

Persoonlijke begeleiding

Zet onze gedragsexperts in om je te helpen met inhoudelijke vragen en bij het formuleren en behalen van ontwikkeldoelen.

Tools

Ontdek onze tools voor gedragsverandering. Deze hulpmiddelen ondersteunen je organisatie bij het realiseren van veranderingen.

Alumni event 2022 Behavior Change Academy

Behavior Change Alumni

Word onderdeel van ons alumni-netwerk en blijf op de hoogte van de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van gedragsverandering.

Blogs

Ontdek blogs over effectieve interventies, praktische tips en wetenschappelijke inzichten.

Webinars

Maak kennis met de wereld van gedragsverandering en ontdek onze live webinars.

Spreekuur

Ontvang een uur gratis advies van onze gedragsexpert over jouw verandervraagstukken.

Alumni aan het woord

Lees meer over de persoonlijke ervaringen en professionele successen van onze alumni.

Masterclass

Beter omgaan met weerstand bij verandering

Voor professionals die in hun werk te maken hebben met weerstand en hier effectiever mee willen omgaan. Deze masterclass is geschikt voor degenen die al basiskennis hebben van gedrag en inzicht in weerstanden, en die klaar zijn voor een diepgaande verkenning die verder gaat dan de drie hoofdcategorieën van weerstand.

Momenteel zijn er geen nieuwe lichtingen gepland. Schrijf je in op onze interesselijst of vraag een incompany training aan.

Deelnemers werken onder andere bij:

Inhoud

Weerstand bij gedragsverandering

Een grote factor die gedragsverandering in de weg staat? Weerstand bij je doelgroep. Dit kan zich uiten in allerlei vormen. Het resultaat is hetzelfde: je doelgroep komt niet in beweging. Mogelijk zijn mensen boos, kritisch, onzeker, onverschillig, passief of een mix van deze elementen. Misschien herken je deze voorbeelden:

  • Een afdeling van een organisatie moet een andere manier van werken gaan implementeren, maar dit proces verloopt onwijs stroef. Hoe ga je hiermee om als proces- of changemanager? 
  • Een servicemedewerker van een zorgverzekeraar heeft een moeizaam gesprek met een kritische klant. Ondanks dat de servicemedewerker goede argumenten geeft, is de klant niet overtuigd. Wat speelt hier precies?
  • Een gemeente krijgt boze reacties van inwoners op een verstuurde brief over wegwerkzaamheden of de komst van een asielzoekerscentrum. Hoe kan de communicatieafdeling of woordvoerder het beste reageren?


De gemene deler in deze voorbeelden is weerstand bij de doelgroep. Maar waardoor deze weerstand veroorzaakt wordt, kan fundamenteel verschillen. Dat maakt ook dat er een andere reactie of veranderaanpak van jou nodig is. De nuance kan zeer subtiel zijn en dat maakt het uitdagend. Dat vraagt van jou als gedragsveranderaar om echt te kunnen doorgronden wat er speelt.

Strategieën tegen weerstand

Vaak is het in de praktijk moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Je hebt inzicht nodig in de volgende zaken:

  • Wat gebeurt er precies waardoor er weerstand ontstaat? 
  • Welke behoefte wordt geschaad ‘onder de oppervlakte’? 
  • Hoe kun je de vorm van weerstand afleiden uit gesproken taal, lichaamstaal en manier van communiceren? 
  • Wat is een goede manier om te reageren? 
  • Welke rol speelt de afstand tot je doelgroep en manier van communicatie (schriftelijk, face-to-face) hierin? 


Het effectief omgaan met weerstand is een vak apart en vraagt om oefening. Dat is precies wat we in deze masterclass gaan doen: veel praktijkvoorbeelden grondig analyseren en samen bepalen welke weerstand er precies speelt. Vervolgens bepalen we wat een goede manier is om weerstand weg te nemen.

Het Programma

Effectief omgaan met weerstanden en het bereiken van mastery

Tijdens deze masterclass gaan we oefenen met effectief omgaan met weerstanden. De focus ligt op mastery:

  1. Basisprincipes van weerstand ontdekken en begrijpen
    De ochtend trappen we af met theorie. Om goed met weerstand om te kunnen gaan is allereerst een basis nodig. Daarom herhalen we kort de basics: welke weerstanden zijn er? Hoe verschillen deze van elkaar? Waarom ontstaan deze weerstanden? Welke fundamentele basisbehoeften liggen hieronder ten grondslag? Welke rol speelt de afzender of boodschapper – misschien wel jij als veranderaar –  in het voorkomen of creëren van weerstand

  2. Gedragstechnieken voor effectief weerstandsmanagement
    Vervolgens maken we de stap naar gedragstechnieken. Welke gedragstechnieken zijn er om om te gaan met weerstand? Wanneer zet je welke techniek in? Wat zijn de voor- en nadelen van deze technieken?

  3. Van theorie naar praktijk met weerstand en respons
    Het grootste gedeelte van de dag staat in het teken van je vaardigheden trainen. We gaan actief aan de slag met weerstand herkennen en leggen de vinger op de zere plek. Wat gebeurt er precies? En wat kan een goede respons zijn? Dit doen we aan de hand van de case die je zelf instuurt en vele voorbeelden van weerstand die onze gedragsexperts in hun werk zijn tegengekomen.

Wat levert het je op

Na afloop van deze masterclass heb je:

  • Inzicht in welke zes vormen van weerstand er zijn, en hoe deze (fundamenteel) van elkaar verschillen). Je weet waarom weerstand ontstaat en welke menselijke basisbehoeften er onder deze weerstanden verscholen liggen.

  • Kennis over hoe je om kunt gaan met verschillende vormen van weerstand. Je weet beter welke gedragstechnieken je in kunt zetten en wat de voorwaarden voor succes zijn. Hierdoor begrijp je beter in welke situaties deze technieken wel of niet geschikt zijn.

  • Meer zelfvertrouwen om met weerstand om te gaan. Je hebt actief geoefend met een eigen (praktijk)casus waar jij op weerstand van je doelgroep stuit. Hierdoor ben je weer een stap verder met het vraagstuk of de opgave waar je voor staat. Daarnaast heb je geleerd van de cases die andere professionals inbrengen.

Praktische informatie

Deze masterclass is geschikt voor professionals die in hun werk met weerstand te maken krijgen en hier beter mee willen omgaan. Je hebt al enige basiskennis van gedrag of inzicht in weerstanden, en je bent toe aan een deep dive die verder gaat dan de drie overkoepelende weerstandscategorieën.

Datum:
9 mei 2025 

Adres:
Behavior Change Group
Sint Anthoniusplaats 9,
6511 TR Nijmegen

De investering voor deze masterclass bedraagt € 599,-. Dit is inclusief lunch en een borrel na afloop.

Docenten & team

Het docenten- en opleidingsteam bestaat uit gedragswetenschappers van Behavior Change Academy, met ruime ervaring in het doceren op het gebied van gedragspsychologie en ervaring met gedragsverandering in de praktijk.

Schrijf je nu voor de masterclass

Beter omgaan met weerstand

Voor professionals die in hun werk te maken hebben met weerstand en hier effectiever mee willen omgaan.

Opleidingsadvies nodig?

Neem contact op met Anne voor al je vragen!